Sannheten om ALEX bandets bussulykke.
NRKs og Svein Gundersens misbruk av ALEX bandets ulykke i 1980




ref.     programmet "Mon Tro" den 20. juli kl. 22.30 2004 på NRK1
          programmet "Styrk" av 2. november kl.17.30 2003 på NRK1

I  disse 2 tv-program på NRK1 fortalte Svein Gundersen om sin "gjenoppståelse" etter bussulykken med "bandet ALEX".

24 år etter ulykken, står nå Gundersen frem med en helt ny versjon av denne ulykken, hvor han lanserer seg ovenfor publikum i de norske hjem på TV som et "offer", å ha fått "livet i gave",
"et nytt menneske" (programmet "Mon Tro"), og  i programmet "Styrk" ;
"På Ullevål sykehus ble han behandlet for store indre skader, og legene diskuterte om de skulle gi ham opp og la ham dø"

(  Referanse: http://www.nrk.no/programmer/tv/styrk/3221100.html   )

I tiden som fulgte etter ulykken påstod Gundersen selv i mange intervjuer  at han ikke husket noen ting.
For den eneste som panisk løp frem og tilbake i bussen rett før bussen krasjet, og hoppet ut  med vesken med band-pengene i sitt grep, (mens alle vi andre var på vei ned mot full krasj - men håpet på det beste) og var fullt bevisst og kommunikativ rett etter krasjet, så var kanskje Gundersens "glemsel" det beste da for å unngå kompromitterende spørsmål.

Per Ivar Johansen  som faktisk ikke overlevde ulykken, blir  i programmet smertefritt redusert til en biperson uten navn, men fremstilt som et effektivt sjokkerende bilde og "støtte" til en nyoppstått tese.
Gundersen skaper i programmet et bilde av seg selv som en helt  "tilbake fra de døde", som følge av  ulykken, og bruker dette som reklame for seg selv og NRKs program. (se nettaviser og Aftenposten/Arbeiderbladet, mm.)

Uten anstrengelse forvrenger han  nå  sannheten ,  ved å tie hans ansvar, om hva som egentlig skjedde som følge av hans spekulasjon og uansvarlighet, både med ham selv og alle andre, og vasker sine hender fra tragedien, og skyver spørsmål om skyld over på andre.
Selvsagt, uten noen spørsmål eller bakgrunnsundersøkelse tilstede  fra programleder eller redaksjon,
som er nødvendig i program som omtaler liv-og-død situasjoner,  så blir det vesentlige ved denne
tragedien gjemt og glemt.
Og åpner gamle sår for de involverte.  Derfor må sannheten nå  komme frem.

Gundersen var i perioden 1977 - 1980  ikke bare band-leder, og -medlem, men også ansvarlig for bilutleie, økonomi og andre praktiske ting i forbindelse med opptredener.  Og han fikk betalt ekstra for dette ansvaret.  Da Gundersen én dag  insisterte på å leie en gammel og utslitt buss fra Halden skapte det stor protest fra meg. (Vi pleide alltid å bruke førsteklasses kjøretøy rett opp i gaten fra Bislett Bilutleie.) Min bror Wiktor, som også ble skadet i bussulykken, og var 3dje års medisin student på den tiden, kommenterte : "du kommer ikke til å like det du ser".  Det var en kjempekrangel mellom Gundersen og meg  om dette. Flere var til stede.  Men Gundersen insisterte og mente det var kostnadsbesparende, og fikk tilslutt viljen sin igjennom ved å overbevise alle i bandet. Alle bortsett fra meg. Men jeg bøyde meg tilslutt for flertallet. Noe som jeg seinere selvsagt har  angret på. Og beklaget.
Hvorfor nevnte aldri  Gundersen denne livs-viktige avgjørelsen i forbindelse med sin "livsendrende historie" på NRK og i media? Hvorfor beklaget han ikke engang sin avgjørelse?
Hadde det ikke vært for Gundersens autoritet og enorme påtrykk og stanhaftighet for å bruke slikt gammelt skrap som kjøretøy (jeg lurer ennå hvorfor han i det hele tatt ønsket å dra helt ned til Halden for å hente noe slikt)  - hadde vi aldri kommet opp i denne skjebnesvangre situasjonen.
Men 24 år etterpå,  er han den eneste som bringer dette opp - med tanke på selvfremhevelse på en sykelig gal måte, forårsakende at  andre har måttet lide- igjen. 

Isteden ble hans rolle dekket over (også på alle nettmagasiner og avisreklame for programmet) og ingen var interessert i å finne ut sannheten. Spørsmålet er hvordan dette programmet ville ha fortonet seg dersom sannheten ble fortalt.

Og der hvor sannheten om andres skjebne ble simpelthen skjult, så ble Gundersens egen helse situasjon blåst opp til ugjenkjennelige dimensjoner. Alt i tråd med den nye glorifiserte, selvpromoterende tese.
- Det var nemlig aldri
leger som sa de  "skulle gi ham opp og la ham dø".  (Allmen legeetikk gjennom århundreder tillater ikke hverken spekulasjon eller kommentar før døden er inntruffet)
Ja, Gundersen hadde alvorlige skader/problemer. Men han var alltid ved bevissthet, dog ofte sterkt neddopet da vi (en horde med venner og musikere)  besøkte ham daglig.
Det som nettopp kompliserte hans
problemer og rekonvalesens var  at Gundersen ikke reagerte på normale doser av anestesi (Bedøvende narkotiske legemidler). Det kom harde spørsmål  ang. dette fra legene til oss. Legene var selvsagt umiddelbart klar over hva som var årsaken. Men de ville ha en bekreftelse, da Gundersen selv ikke sa noen ting om sannheten.  (Jeg vil utdype dette  temaet i min biografi)

Vi som derimot kjente til sannheten om Gundersen  for 24 år siden, prøvde unngå at den kom frem i offentligheten.
Gundersens eget rykte og hans rekonvalesens stod på spill. Alle involverte snakket om det privat, og visste sannheten, men pga. situasjonen, forble dette utenfor medias søkelys. Vi aktet som gode venner og som support system for ham.  
Vi hadde imidlertid aldri drømt om at denne tielsen skulle utnyttes i form av en kaldblod
  spekulasjon for selvpromotering - på bekostning av andre - inkludert døde og pårørende.

Alexmusic kontaktet
 Marion Klaseie  (producer av "Mon Tro")  og Yasmin Syed  (chattevert på programmet Styrk)
Yasmin Syed  la på røret etter å uttalt at hun "ikke kjente noe til saken" og refererte til NRKs ledelse.   
Marion Klaseie, som oppførte seg mer sivilisert, skyldte på dårlige budsjett, og derfor en "subjektiv intervjustil" med Gundersen 
Men hvorfor tok de ikke en telefon å sjekket fakta?  Eller har NRK begynt å produsere gratis reklamefilm under "subjektiv" logoen som billige program alternativ?


Det har aldri kommet noen reaksjoner eller noen form for rettelse eller beklagelse fra de nevnte redaksjoner eller involverte parter
ovenfor oss som var implisert i ulykken.

Dette er ikke første gang for meg at en konflikt med NRK oppstod ved at institusjonen viste arroganse og ignoranse for sannhet og korrekt informasjon til det norske folk.

I en sak lagt frem for NRKs  fagutvalg i 1997, så ble NRK selv dømt for å bryte loven i en sak i forbindelse med journalistiske overtredelser ovenfor meg. (Alex Rosen)
NRK har tydeligvis ikke lært seg noe av dette.

Jeg var aldri interessert i å gå til pressen eller å få publisitet på grunnlag av at NRK ble dømt for lovbrytning og ensidig propaganda.   
Tenk deg noen i mine sko, alene å måtte gå mot en storbedrift i mediasektoren med den makt som NRK har.
Selv om jeg vant, er dette en sak som jeg helst vil glemme. Men publikum fikk ikke greie på det.

I 14 år har jeg ikke fått lov til å opptre på NRK (selv med
førsteklasses produkter på hånden, inkludert mange verdenskjente artisters medvirkende). Gjett hvem som var musikkansvarlig der på den tiden?
Gundersen var selv ansatt der i  mange år  som musikkansvarlig og har gode kontakter der.)
Før dette var jeg et flaggskip for den  daværende eneste tv-stasjonen og media monopol i Norge. Presentert med Internasjonal og nasjonal suksess (NRK).

Men da Gundersen selv feiret sin 50-års dag på NRK-Nord Norge, fant de min E-mail adresse og kontaktet meg og ville ha min gratulasjon på skjermen i programmet til jubilanten.
Jeg sa "OK." Men at Gundersen fikk ringe meg personlig først. Vi hadde ikke snakket sammen på 15 år. (Sist gang vi snakket var  forbindelse med  hans (musikk-)  rettighets-overtredelser (Det er ikke første gangen Gundersen  har blitt tatt på å sette navnet sitt på hva andre har skrevet -og fått rikelig betalt for denne virksomheten opp i gjennom årene). Etter at NRK overbrakte min beskjed til Gundersen, fikk jeg tilbakemelding fra redaksjonen at det "ikke lenger var budsjett for å gjøre det."  

Så vi er igjen tilbake til begynnelsen av denne historien.  Når det ikke går slik NRK ønsker,  eller NRK ikke vil  ta ansvar, så skyldes det på penger. Eller dårlig budsjett.
 
Kate Johansen (81) , Moren til Per Ivar Johansen, (som døde), måtte slå av programmet "Mon Tro"  nettopp fordi da låten "I Just Want To Celebrate"  (Another Day Of Living. I Just Want To Celebrate Another Day Of Life - valgt som en hyllest til Gundersens "nye" liv)   med meg selv og hennes (avdøde) sønn og trommeslager Per Ivar på skjermen.
Gundersen selv  har i 20 år lovt Kate å skaffe henne video klips av hennes sønn. (De bor i samme by, og han er den eneste som har alle opptak) Da de traff hverandre for 4 år siden, på Bjørn Kristiansens (gitarist i ALEX bandet) geburtsdag, kom Gundersen, (på den tiden ansatt i NRK med de videomuligheter som det gir) og beklaget seg
til henne, og sa at det var så vanskelig(!!!???)  å gjøre det "emosjonelt" sett. Kate sa at det var ekstremt viktig for henne å ha minner om sinn sønn på video og hun foreslo å  betale ham for det.
Gundersen  har ikke imøtekommet Kates ønske til dags dato. Men til hans eget bruk, er tydeligvis det "emosjonelle" fullstendig  glemt og oversett...

 
Alex.

NB!
Gundersen nevner i programmet at "Musikken jeg lagde etter ulykken ble så vakker" og lister  "Ei hand å holde i", "Se ilden lyse" og "Har en drøm"  som sine beste "verk" og  direkte resultater av hans  transformering etter "gjenoppstandelsen" fra bussulykken i 1980.

Faktum er at "Har en drøm", "Ei hand å holde i"  og "Se ilden lyse" først så dagens lys i 1987, 1988  og 1994 -  hele  7 til 14 år etter ulykken fant sted. (iflg. tono)  
Om dette kun er et
billig salgstrikk fra en kremmer med skriveblokade skal jeg ikke si noe om, men  man kan merke seg er at skaperen av tekstene til 2 låter var Trygve Hoff. Selvsagt ikke nevnt av Gundersen.  Hoff døde i 1987. Og de døde snakker jo ikke. Mye tyder på at Hoff med sin bortgang tok med seg Gundersen sine "hit"-muligheter av en slik størrelse til graven. Alle i bransjen vet at "Se ilden lyse" aldri ville bli noen hit (kan du nynne den idag?). Selv om IFBI kåret  "Se ilden lyse" til den ofisielle OL sangen, gikk det rykter  om at Gundersen fikk dette tilbudet fordi han jobbet i NRK og romanserte en produsent som jobbet i der i forbindelse med olympiaden. Etter dårlig kritikk på premieren i alle riksaviser, var mange seriøse komponister  rett og slett lei seg at en slik internasjonal sjanse hadde gått til spille........